Format Scoping Fase voor bovenregionale stresstesten : document ter ondersteuning bij uitvoering van de scoping fase ten behoeve van de bovenregionale stresstesten
Author(s) |
B. F. Maas
|
K.M. de Bruijn
Publication type | Report Deltares
In juli 2021 heeft een groot weersysteem, gelegen over de Ardennen, de Eifel en Zuid-Limburg gezorgd voor wateroverlast en overstromingen met in Nederland veel schade tot gevolg. In België en Duitsland waren de gevolgen zelfs desastreus met circa 200 slachtoffers, vernielde huizen en langdurige uitval van essentiële voorzieningen zoals elektriciteit en transport. Een zo grote hoeveelheid neerslag kan mogelijk ook elders in Nederland vallen. Eind 2022 heeft de ‘Beleidstafel Wateroverlast en Hoogwater’ een eindadvies gepubliceerd waarin aanbevolen wordt om bovenregionale stresstesten voor grootschalige neerslag in Nederland uit te voeren om daarmee bewustzijn te creëren, te komen tot een betere voorbereiding, en ter ondersteuning van ruimtelijk beleid. Een belangrijk onderdeel hiervan is het komen tot een landelijk beeld van knelpunten of kwetsbaarheden voor grootschalige neerslag. Dit dient bereikt te worden door het samenvoegen van de bovenregionale stresstesten die door 13 gespecificeerde regio’s worden uitgevoerd (Figuur 1.1). Hiervoor dient een eenduidige methode beschikbaar te zijn. Hiervoor is begin 2024 een handreiking gepubliceerd: “Handreiking bovenregionale stresstesten wateroverlast“ (De Vries et al., 2024), waarin op hoofdlijnen de te ondernemen stappen worden gepresenteerd. Verder is er een achtergrondrapport beschikbaar gesteld met meer inhoudelijke informatie met betrekking tot de methode voor het uitvoeren van bovenregionale stresstesten (De Bruijn & Maas, 2023).
Beide rapporten geven de nodige context en achtergrond bij de gemaakte keuzes voor de coördinerende partijen (Provincie, Waterschappen, Rijk). Zo is in 2023 binnen de “Community of Practice (CoP) Bovenregionale analyses wateroverlast” een regio indeling opgesteld (Figuur 1.1). In beide rapportages wordt beschreven welke resultaten en bevindingen uit de stresstest zou moeten komen en uit welke fases de uitvoering van een bovenregionale stresstest bestaat. In de praktijk blijkt dat naast deze documenten een aanvullend document gewenst is met concrete stappen ter ondersteuning van de Scoping fase, waarin het regio-specifieke plan van aanpak voor de bovenregionale stresstest wordt gemaakt.