KPP onderzoek bodemdynamiek 2014 : effect van baggeren op bodemdynamiek locatie Maasgeul en pilot koppeling kust en zee
Author(s) |
T.A.G.P. van Dijk
|
T. Vermaas
|
M.P. Hijma
Publication type | Report Deltares
Voor scheepvaartveiligheid is het van belang om de monitoring van dynamische zee- en rivierbodems zó af te stemmen dat vaardiepten, zoals in de gebaggerde vaargeulen naar de havens van Rotterdam en Amsterdam, gegarandeerd kunnen worden. Rijkswaterstaat streeft naar geoptimaliseerde, risico-gestuurde monitorings- en baggerstrategieën. Bodemdynamiek speelt hierin een cruciale rol. De eerder ontwikkelde methode voor de kwantificatie van de natuurlijke verticale bodemdynamiek is uitgebreid naar een methode die toepasbaar is in gebaggerde gebieden. Hiermee worden de berekende trends in bodemdynamiek niet langer onderschat. In de Maasgeul is een 'hersteleffect' vastgesteld, een periode van twee maanden na een baggeringreep waarin versnelde sedimentatie plaatsvindt. In relatie tot de diepte van de baggeringrepen is een 'hersteltijd' gedefinieerd,waarna de bodemhoogte gelijk is aan die van vóór de ingreep, waaruit bleek dat ondiepe baggeringrepen mogelijk efficiënter zijn dan diepe ingrepen. Aanzanding is het sterkst aan de zuidrand van de Maasgeul en is sinds de aanleg van de Tweede Maasvlakte zeewaarts verschoven.