POVM Beter benutten actuele sterkte KIJK, activiteit 6 : ontwerpverkenning
Author(s) |
M.A.T. Visschedijk
Publication type | Report Deltares
De probabilistische “Bewezen Sterkte” methodiek verdisconteert de invloed van de overleefde belasting op de faalkans tijdens de toetssituatie. Voorliggende verkenning beschrijft de technische mogelijkheden om de methodiek aanvullend ook toe te passen voor de ontwerpsituatie. Dat is van belang voor gevallen waarin toch versterking nodig is, ondanks de “Bewezen Sterkte” toepassing tijdens de toetsing. Waar nodig worden daarbij aanbevelingen gegeven voor vervolgacties. Verder worden ook aanbevelingen gegeven om de praktische wenselijkheid en toepasbaarheid van probabilistisch ontwerpen te gaan onderzoeken, al dan niet in combinatie met bewezen sterkte. Een probabilistische stabiliteitsbepaling met de bewezen sterkte methodiek blijkt technisch gesproken toepasbaar voor zowel toetsen als ontwerpen. Een probabilistisch ontwerp is doorgaans al scherper dan het traditionele semi-probabilistische ontwerp. De aanvullende meerwaarde van de bewezen sterkte methodiek blijft in de ontwerpsituatie bewaard, zolang de lagen die het maatgevend glijvlak in de ontwerpsituatie doorsnijdt vergelijkbaar zijn met de lagen die worden doorsneden in de overleefde situatie. Bovendien mag de ligging van het maatgevend glijvlak in horizontale richting niet te veel verschillen. Een vergelijkbare ligging van het glijvlak kan in veel gevallen worden geforceerd door een slim stabiliteitsontwerp. Daarvoor worden diverse suggesties gegeven. Het verdient aanbeveling om als volgende stap een evaluatie uit te voeren van de praktische toepasbaarheid en wenselijkheid van probabilistisch ontwerpen (met of zonder “Bewezen Sterkte”). Dat kan met hulp van een aantal casestudies. Bij de vergelijking van semiprobabilistisch en probabilistisch ontwerpen wordt aanbevolen om naast de kosteneffectiviteit ook de robuustheid van het integrale ontwerp te beschouwen. Na een eventuele positieve conclusie uit de evaluatiefase kan de al bestaande handreiking voor faalkansberekening en faalkansupdate worden uitgebreid voor ontwerptoepassingen. Daarna zouden eerste pilottoepassingen kunnen volgen.