Knelpuntanalyse Harlingen - Noordzee : conceptueel model en handelingsperspectief voor knelpunten in de vaargeul Harlingen - Noordzee
Auteur(s) |
E. Quataert
|
C.H. Meijers
|
A.F. de Beer
|
E.P.L. Elias
Publicatie type | Rapport Deltares
Binnen het SITO Programmasubsidie project ‘Kennis voor Beheer en Onderhoud Waddenzee’ worden zogenaamde ‘knelpuntanalyses’ uitgevoerd. Een knelpunt is een locatie op een vaarroute waar de morfologische ontwikkeling leidt tot (substantieel of toenemend) baggeronderhoud. Het doel van een knelpuntanalyse is om inzicht te krijgen in de morfologische ontwikkeling van een knelpunt. Dit vormt de basis voor het doen van aanbevelingen voor huidig en toekomstig duurzaam vaargeulbeheer.
De voorliggende knelpuntanalyse van de vaarweg Harlingen - Noordzee in het bekken van het Vlie bevat de volgende knelpunten: het drempelgebied Pannengat, het drempelgebied Blauwe Slenk, en de geul langs Pollendam (streefdiepte -7.5m NAP). Daarnaast wordt het Kimstergat beschreven: een belangrijke locatie voor het verspreiden van baggerspecie nabij Harlingen. Het totale baggerbezwaar in het Vlie is tot 2010 toegenomen, mede door een verruiming van de vaarweg in 2007, en sinds 2010 wordt er gemiddeld 800.000 m3/jaar gebaggerd in het bekken.