POVM Beter benutten actuele sterkte KIJK, activiteit 6 : faalkans updating 3 cases
Auteur(s) |
A.P.C. Rozing
|
T. Schweckendiek
Publicatie type | Rapport Deltares
De Project Overstijgende Verkenning Macrostabiliteit (POV-M) heeft tot doel innovaties voor het versterken van dijken toepasbaar te maken. Doel van het POVM-onderzoek ‘Beter benutten actuele sterkte’ is om het veiligheidsoordeel voor macrostabiliteit aan te scherpen door zowel gericht grondonderzoek en monitoring als geavanceerde rekentechnieken zoals faalkansanalyses en faalkans updating (‘bewezen sterkte’). In dit onderzoek wordt ‘actuele sterkte’ gedemonstreerd aan de hand van een drietal cases langs de Hollandse IJssel in de Krimpenerwaard, merendeels gelegen binnen het referentie-dijkversterkingsproject KIJK. Voor de drie cases, allen afgekeurd in de derde toetsronde, zijn de drie actuele sterkte stappen doorlopen. In stap 1 zijn de conventionele semi-probabilistische analyses aangescherpt door detaillering van de schematisering, mede op basis van eerder in POV-M kader uitgevoerd grondonderzoek en monitoring. In stap 2 is de stap gemaakt naar een probabilistische faalkansanalyse welke doorgaans een gunstiger veiligheidsbeeld oplevert dan een semi-probabilistische analyse. In stap 3 wordt informatie van overleefde belastingcondities toegevoegd middels faalkans updating (‘bewezen sterkte’), wat in geval van significante observaties van dominante belastingen tot verhoging van de betrouwbaarheid leidt. De belangrijkste conclusies van dit onderzoek zijn: 1. Alle drie beschouwde cases hebben een hoge betrouwbaarheid ten aanzien van de binnenwaartse macrostabiliteit boven of dichtbij de veiligheidseis. De beschouwde doorsnedes zijn representatief voor dijkvakken met een lengte tussen 40 m en 600. De sterktevariatie binnen lagen van dezelfde grondsoort dient door aanvullend grondonderzoek nog te worden geverifieerd. Mogelijk kan door middel van grondonderzoek zelfs worden aangetoond dat ze representatief zijn voor langere strekkingen. 2. De probabilistische stabiliteitsanalyse (stap 2) levert een duidelijk gunstiger veiligheidsbeeld dan de conventionele semi-probabilistische analyse (stap 1). 3. De veiligheid of faalkans wordt sterk beïnvloed door het effect van verzadiging van het dijklichaam door overslag en infiltratie. 4. Faalkans updating (stap 3) heeft voor de beschouwde cases weinig meerwaarde vanwege (a) de al hoge betrouwbaarheid en dus lage faalkans die in stap 2 al is bereikt en (b) de dominante invloed van overslag en infiltratie op de faalkans, waarvoor geen relevante observaties bekend zijn. 5. Proefbelastingen zouden moeten worden gericht op infiltratie en verzadiging. Infiltratieproeven kunnen zo worden ontworpen en uitgevoerd dat er vrijwel met zekerheid een effect op de betrouwbaarheid wordt bereikt, ofwel door aanscherping van de schematisering van de verzadiging, ofwel door het overleven van de proefbelasting.