Waar en wanneer?
- Datum
- Tijd
- 13.00 - 15.00
- Locatie
- Online via GoToWebinar
- Kosten
- Gratis
Een veelgebruikt kanaal voor de binnenvaart dreigt onbruikbaar te worden: de bodem is te ondiep, schepen zijn te groot geworden, of de bruggen zijn niet langer hoog genoeg. Deze situatie leidt ertoe dat schepen het kanaal moeten vermijden. Hoe pak je zo’n probleem aan? Verhoog je de brug, verbreed je het kanaal, of beide? En hoe zorg je dat elke investering de komende honderd jaar nog voldoet aan nieuwe eisen?
Dit zijn de dilemma’s waar Rijkswaterstaat, MARIN, TNO en Deltares samen aan werken in het Kennisprogramma Natte Kunstwerken. Naast technische uitdagingen spelen er vraagstukken rondom leefbaarheid, bereikbaarheid en duurzaamheid, en niet te vergeten: de kosten en baten van elke keuze. Door een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) op te stellen, kunnen we alle relevante maatschappelijke effecten in kaart brengen. Een MKBA helpt om reële verwachtingen te scheppen en weloverwogen keuzes te maken voor de toekomst.
Een belangrijke boodschap in deze vernieuwingstrajecten is: start op tijd met de economische analyse van de opties. Anna Krabbe-Lugnér, coördinator bij Rijkswaterstaat, benadrukt dit: “Als we al in een vroeg stadium de economische kant van mogelijke oplossingen bekijken, zie je misschien al snel dat een bepaalde aanpak niet haalbaar is. Je kunt zo’n optie dan parkeren, maar we blijven er wel op terugkomen in de stapsgewijze aanpak van ons programma.
Zo blijven we werken aan de beste oplossingen, stap voor stap en met steeds scherpere analyses
Anna Krabbe-Lugnér, coördinator bij Rijkswaterstaat
Deze stapsgewijze aanpak is niet alleen transparant, maar ook efficiënt. Het helpt om snel richting te bepalen zonder alles tot in detail uit te hoeven werken. Op deze manier kunnen Deltares en Rijkswaterstaat concreet bijdragen aan toekomstbestendige infrastructuur die op lange termijn waarde oplevert voor maatschappij en economie.
Tijdens de online kennissessie op 5 november 2024 bespreken Deltares en Rijkswaterstaat het Julianakanaal als praktijkcase. Hier speelt de vraag hoe het kanaal beter aan de eisen van de scheepvaart kan voldoen. Voor dit project is een brede economische analyse ingezet om aspecten zoals kanaalbreedte, brughoogtes en de impact van tijdelijke stremmingen te onderzoeken. Daarnaast biedt de case ook belangrijke lessen voor de toekomst, bijvoorbeeld hoe klimaatverandering en bevolkingsgroei de binnenvaart en onze infrastructuur kunnen beïnvloeden.
Wil je meer leren over het toepassen van kosten-batenanalyses bij natte kunstwerken?
Meld je dan aan voor de online kennissessie op 5 november 2024.
Anna Krabbe-Lugnér en Jan Helmer (Rijkswaterstaat) en Mark de Bel (Deltares).
Het Kennisprogramma Natte Kunstwerken (KpNK) is een samenwerkingsinitiatief van de kennisinstituten Deltares, MARIN, TNO en assetmanager Rijkswaterstaat. Kennisdeling en -ontwikkeling binnen dit programma loopt sinds 2017.