Klimaatverandering en toekomstbestendige maatregelen voor de Amsterdamse haven
Klimaatverandering brengt wereldwijd uitdagingen met zich mee, zoals een stijgende zeespiegel, grotere kans op hitte, droogte in de zomer en extreme buien. Deltares heeft voor Port of Amsterdam onderzoek gedaan naar de impact hiervan op de Amsterdamse haven. De resultaten bieden waardevolle inzichten om de haven veilig en toegankelijk te houden in een veranderend klimaat.
Met dit onderzoek draagt Deltares bij aan de veerkracht en duurzaamheid van de Amsterdamse haven, zodat deze ook in de toekomst een sterke schakel blijft in het nationale en internationale netwerk. Met een deel van de voorgestelde maatregelen is de haven van Amsterdam al voortvarend bezig en met andere wordt binnenkort gestart.
Vijf klimaatgevolgen voor de Amsterdamse haven
Het rapport van Deltares beschrijft vijf belangrijke klimaateffecten die de haven kunnen beïnvloeden:
- Beperkingen in de bereikbaarheid vanaf zee door verzilting;
- Beperkingen in de bereikbaarheid van het achterland door lage rivierafvoeren;
- Wateroverlast op hotspotlocaties;
- Hittestress; tropisch warme en droge dagen
- Tijdelijke beperkingen op koelwaterlozingen tijdens perioden van hoge watertemperaturen
Hoe groot de impact zal zijn, hangt af van de snelheid waarmee het klimaat verandert. Meer details over deze gevolgen en mogelijke maatregelen zijn te vinden in de samenvatting van ons rapport.
Maatregelen
Deltares benoemt in haar rapport een aantal maatregelen die de haven op de korte en lange termijn kan nemen. Deze maatregelen hebben betrekking op:
- het versterken van de kennispositie op het gebied van water en klimaatadaptatie
- het bereikbaar houden van de haven en
- klimaatbestendige inrichting van de haventerreinen.
De door Deltares benoemde maatregelen en acties zijn onder andere ondergebracht in het Programma Bereikbare haven van de Amsterdamse haven. Dit programma heeft als doel om de bereikbaarheid van de haven op het gewenste peil te houden.
Verzilting
Om verzilting van het Noordzeekanaal te voorkomen is met Rijkswaterstaat een verziltingsprotocol opgesteld. Ook is Rijkswaterstaat bezig met de afrondende fase van de bouw van de zoutdam. Deze selectieve onttrekking moet ervoor zorgen dat vanaf 2025 de extra hoeveelheid zout die binnenkomt door het schutten met Zeesluis IJmuiden direct weer wordt afgevoerd naar de Noordzee. Dit zal ook worden gemonitord door Rijkswaterstaat, Port of Amsterdam en Deltares.
Transitie naar klimaatbestendig achterlandtransport
Port of Amsterdam en Deltares zijn verder ook aangesloten bij TRANS2. Dit initiatief richt zich op de transitie naar een klimaatbestendig achterlandtransport. Het doel is om meer grip op de binnenvaartlogistiek te krijgen onder een veranderend klimaat, zodat de sector beter geïnformeerd wordt. Naast Port of Amsterdam en Deltares wordt binnen TRANS2 ook samengewerkt met Marin, NPRC en de Universiteit van Rotterdam.